Yhtenäinen ilme joka somekanavassa on tärkeä asia brändisi tunnistettavuuden kannalta.
Tästä näet eri somekanavien kuvakoot:
Yhtenäinen ilme joka somekanavassa on tärkeä asia brändisi tunnistettavuuden kannalta.
Tästä näet eri somekanavien kuvakoot:
Minulta löytyy ohje kuinka toteutat laskeutumissivun Mailchimpin avulla.
Tällä videolla jaan 13 ohjetta, joilla voit välttää yleiset bloggausvirheet. joita useimmat aloittelijat tekevät ja vinkkejä siihen, kuinka voit nämä virheet välttää.
Blogit voivat auttaa ohjaamaan liikennettä verkkosivustollesi, muuttamaan liikenteen liideiksi, luomaan auktoriteettia toimialallasi ja viime kädessä kasvattamaan yritystäsi.
Suurin osa blogin liikenteestä ohjataan orgaanisesti – toisin sanoen kuluttajat etsivät jotain hakukoneelta ja klikkaavat blogiisi, jos se vastaa heidän etsimäänsä aihetta. Yleisösi huomiosta kilpailee kuitenkin paljon yrityksiä, joten on tärkeää välttää yleiset bloggausvirheet erottautuaksesi eduksesi.
Bloggausvirhe: Ajattelet ideoita, jotka kiinnostavat vain sinua.
Vaikka itse voit lukea ja lukea uudelleen blogin viestejä julkaistuasi ne, et ole blogikirjoitusten ainoa lukija.
Kun aloitat bloggaamisen, ideoita tulee sinulle satunnaisesti – suihkussa, juostessa tai ajaessasi autolla. Vaikka ideat voivat tulla sattumanvaraisina blogiasi varten, itse ideoiden ei tulisi koskaan olla sattumanvaraisia. Vain siksi, että se on hyvä idea yleensä – tai jotain, joka kiinnostaa sinua henkilökohtaisesti – ei tarkoita, että se olisi hyvä idea yrityksellesi.
Ratkaisu: Kohdista blogijulkaisut yrityksen kasvutavoitteisiin.
Syy, sinun bloggaamiselle on ratkaista kohdeyleisösi ongelmia ja viime kädessä kasvattaa yritystäsi. Joten kaikkien blogijulkaisuiden ideoiden pitäisi auttaa palvelemaan näitä kasvutavoitteita.
Pohdi mikä on yrityksesi se suurin tavoite tai tavoitteet. Pohdi mitkä tavoitteet sinun on saavutettava, ja mitä ideoita sinulla on niiden saavuttamiseksi.
Bloggausvirhe: Kirjoituksesi on liian jäykkää.
Blogin kirjoittaminen on hyvin erilaista kuin aikakausilehden kirjoittaminen. Aikakauslehden kirjoitustyyli ei ole kirjoitustyyli, joiden lukemisesta ihmiset nauttivat blogissa.
Rehellisesti sanottuna: Suurin osa julkaisusi näkevistä ihmisistä ei aio lukea koko juttua. Jos haluat pitää heidät kiinnostuneena, sinun on pakotettava heidät jatkamaan lukemista kirjoittamalla tyylillä, joka on vaivatonta lukea.
Ratkaisu: Yritä kirjoittaa tekstejä, jotka tuntuvat miellyttäviltä.
On hyvä olla keskustelevampi kirjoittaessasi. Mitä lähestyttävämpi kirjoituksesi on, sitä enemmän ihmiset nauttivat sen lukemisesta. Ihmiset haluavat tuntea olevansa tekemisissä todellisten ihmisten kanssa, ei robottien kanssa.
Joten löysää kirjoitustasi. Päästä irti jargoniasta. Se miten oikeat ihmiset puhuvat – on sitä mitä oikeat ihmiset haluavat lukea.
Bloggausvirhe: Luuletko, että ihmiset välittävät sinusta bloggaajana.
Se kuulostaa kamalalta, mutta on totuus: Kun ihmiset aloittavat bloggaamisen, he ajattelevat, että heidän yleisöänsä kiinnostaa luonnostaan heidän tarinat ja kiinnostuksen kohteet, mutta niin ei ole. Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta ja kokemuksistasi. Ihmiset välittävät enemmän siitä, mitä voit opettaa heille.
Ratkaisu: Jaa persoonallisuuttasi hämärtämättä aihetta.
Vaikka ihmiset eivät välitä siitä, että kirjoitat julkaisun, sinä voit kuitenkin jakaa omaa persoonallisuuttasi blogijulkaisuihin ja saat lukijat tuntemaan olonsa mukavammaksi. Kuinka teet sen, on täysin sinusta kiinni. Jotkut ihmiset haluavat hauskuuttaa vitseillä ja toisilla on tapana jakaa hyvin realistisia julkaisuja arjesta.
Lisätäksesi persoonallisuutta omaan kirjoitukseesi, yritä etsiä tapoja suhtautua lukijoihisi kirjoittamassasi aiheesta – kirjoita kuin hengailisit lukijan kanssa ja keskustelisit hänen kanssaan. Tee julkaisusi sävystä henkilökohtainen, hyväksyttävä ja kiinnostava, aivan kuten olisit kasvokkain keskustelemassa.
Virhe: Et toimi johdonmukaisesti vaan poikkeat.
Vaikka sinua kehotetaan antamaan oman persoonallisuutesi loistaa kirjoittaessasi, älä väärinkäytä tätä. Liian monet henkilökohtaiset kokemukset, hautaavat pointin, jonka yrität tehdä.
Älä pohdi kuitenkaan liikaa näitä. – lukijat eivät istu edessäsi, mikä tarkoittaa sitä, että et voi taata, että sinulla on heidän jakamaton huomionsa. He voivat (ja tulevat) pomppimaan artikkelista toiseen, jos menettävät kärsivällisyyden.
Ratkaisu: Vahvista toistuvasti väitteesi.
Vahvista väite artikkelin jokaisessa osassa, jotta kirjoituksesi eivät menetä yleisöäsi. Parhaat blogijulkaisut pohjautuvat kattavaan asiaan jota jaetaan pienissä osissa alusta loppuun vähitellen.
Virhe: Aiheesi ovat liian leveät.
Kun ihmiset alkavat blogata, he yleensä haluavat kirjoittaa todella suurista aiheista, kuten:
”Kuinka tehdä sosiaalisen median markkinointi”
”Yrityksen parhaat käytännöt”
”Kuinka ansaita rahaa Internetissä”
Tämänkaltaiset aiheet ovat aivan liian laajoja. Koska näissä aiheissa on niin paljon yksityiskohtia ja vivahteita, on todella vaikeaa tehdä hyvää työtä niihin vastaamiseen. Lisäksi tarkemmat aiheet houkuttelevat yleensä pienempiä, kohdennetumpia yleisöjä, jotka ovat yleensä korkealaatuisempia ja todennäköisemmin muuntuvat liideiksi ja asiakkaiksi.
Joten, jotta saat mahdollisimman lyhyen ja pitkän aikavälin hyödyt bloggaamisesta, sinun on rajattava aiheitasi.
Ratkaisu: Aloita selkeällä, ytimekkäällä idealla.
Idea ei ole kuitenkaan lopullinen – se on vain konkreettinen kulma, jonka avulla voit pitää kirjoitustasi oikealla radalla.
Virhe: Kirjoituksesi on ajatuksesi virtaa.
Joskus kun saa oikein hienon idean, josta olet innoissasi, on todella houkuttelevaa vain istua alas ja antaa tekstin vain tulla.
Tietoisuuden virta-kirjoitustyyli ei oikeastaan ole hyvä tyyli blogijulkaisuille. Useimmat ihmiset vain silmäilevät blogijulkaisusi, eivät välttämättä lue, joten se on järjesteltävä todella hyvin, jotta se tapahtuu.
Ratkaisu: Rakenna blogiisi malli, rajat ja osiot.
Ensimmäinen asia, jonka sinun pitäisi tehdä, on valita, minkä tyyppisen blogijulkaisun aiot kirjoittaa. Onko julkaisu kuin ohjekirja? Listapohjainen julkaisu? SlideShare-esitys?.
Voit kirjoittaa blogiviestien rajat luomalla ensin luettelon ideoista, jotka haluat lukijoidesi saavan julkaisustasi. Sitten hajottaa ideat suurempiin otsikoihin. Kun lisäät osion otsikon muutaman kappaleen välein, blogistasi tulee helpompaa ja miellyttävämpää lukea. (Ja plus, otsikkoteksti avainsanoilla on hyvä hakukoneoptimoinnille.) Kun lopulta kirjoitat, sinun tarvitsee vain täyttää nämä osiot.
Virhe: Et käytä todistettavia tietoja.
Oletetaan, että kirjoitan blogitekstin, miksi yritysten pitäisi harkita Instagramin käyttöä markkinoinnissa. Kun esitän tämän väitteen, kumpi on vakuuttavampaa?
”Näyttää siltä, että yhä useammat ihmiset käyttävät Instagramia nykyään.”
”Instagramin käyttäjäkunta kasvaa huomattavasti nopeammin kuin sosiaalisten verkostojen käyttö yleensä Yhdysvalloissa. Instagram kasvaa 15,1% tänä vuonna, kun koko sosiaalisen verkoston sektorin kasvu on vain 3,1%.”
Jälkimmäinen, tietysti. Argumentit ja väitteet ovat huomattavasti vakuuttavampia, kun ne perustuvat dataan ja tutkimukseen. Markkinoijana meidän ei tarvitse vain vakuuttaa ihmisiä olemaan puolellamme asiasta – meidän on vakuutettava heidät toimimaan. Tietopohjainen sisältö kiinnittää ihmisten huomion tavalla, jota joustavat väitteet eivät tee.
Ratkaisu: Käytä tutkittua tietoa argumenttien tukemiseen.
Jokaisessa hyvässä tarinassa tarjoat pääargumentin ja luot todisteet. Voit käyttää tietoja blogiviestissä esitelläksesi pääväitteesi ja osoittaaksesi, miksi se on merkityksellistä lukijoillesi, tai todistaaksesi siitä koko viestin rungossa.
Virhe: Sisältösi on plagiointia.
Plagiointi ei toimi milloinkaan ja ei myöskään yrityksesi blogissa.
Lisäksi, jos joudut varastamaan muiden ihmisten sisältöä, Google saattaa rangaista sivustosi – mikä voi olla iso isku yrityksesi blogin orgaaniselle kasvulle.
Ratkaisu: Anna krediittiä, sille kenelle se kuuluu
Bloggausvirhe: Luulet olevasi valmis, kun kirjoittaminen on valmis.
Useimmat ihmiset tekevät sen virheen, etteivät muokkaa kirjoitustaan. Se kuulosti niin hyvältä heidän päässään kirjoitettaessa, että lukemisen on oltava hienoa … eikö niin?
Ei, se tarvitsee edelleen muokkaamista. Ja ehkä jopa paljon.
Ratkaisu: Et koskaan tule katumaan oikolukuihin käytettyä aikaa.
Kaikkien täytyy muokata kirjoitustaan - jopa kokeneimmat kirjoittajat. Useimmiten ensimmäiset luonnoksemme eivät ole kovin hyviä. Joten käytä julkaisusi muotoiluun tarvittava aika.
Bloggausvirhe: Yrität tehdä kaikista julkaisuista täydellisiä.
Blogisi ei koskaan tule olemaan täydellinen. Ei koskaan.
Aina on enemmän asioita, joita voit tehdä parantaaksesi julkaisujasi. Lisää kuvia. Parempi sanamuoto.
Ratkaisu: Parempi julkaista ja päivittää kuin lykätä täydellisyyttä odottaen.
Bloggausvirhe: Et kirjoita blogia johdonmukaisesti.
Tähän mennessä olet todennäköisesti kuullut, että mitä useammin kirjoitat blogia, sitä enemmän liikennettä saat verkkosivustollesi – ja enemmän tilaajia ja liidejä tuotat julkaisuistasi. Mutta tärkeämpää on, että bloggaat johdonmukaisesti. Jos julkaiset viisi viestiä viikossa ja sitten vain yhden tai kaksi seuraavien viikkojen aikana, on vaikeaa muodostaa yhtenäinen tapa. Ja epäjohdonmukaisuus voi todella hämmentää seuraajia.
Sen sijaan yritykset sitoutuvat julkaisemaan säännöllisesti laadukasta sisältöä blogeissaan, ja niillä on tapana saada suurin hyöty verkkosivustojen liikenteestä ja viittauksista – ja nämä tulokset maksavat ajan myötä itsensä takaisin.
Johdonmukaisuuden luomiseksi tarvitset konkreettisemman suunnitelman.
Ratkaisu: Aikatauluta ja julkaise blogijulkaisuja johdonmukaisesti.
Hyödynnä sitä päästäksesi tapaan suunnitella blogiisi liittyviä aiheita etukäteen, julkaista johdonmukaisesti ja jopa ajastaa julkaisusi etukäteen, jos huomaat, että sinulla on ollut erityisen tuottava viikko.
Bloggausvirhe: Keskityt analytiikassasi seuraamaan välitöntä liikennettä.
Sekä aloittelijat että edistyneet bloggaajat ovat syyllistyvät tähän blogivirheeseen. Jos tarkastelet vain välitöntä liikennettä (sähköposti tilaajien liikennettä, RSS-syötteitä ja jakoja), blogin kestävän arvon todistaminen on vaikeaa.
Kun markkinoijat, jotka ovat vasta aloittamassa yritysblogien perustamisen, näkevät, että heidän blogiviestinsä eivät tuota uutta liikennettä muutaman päivän kuluttua, monet heistä turhautuvat. He ajattelevat, että heidän bloginsa epäonnistuu, ja lopulta he luopuvat siitä ennenaikaisesti.
Ratkaisu: Sen sijaan, että keskittyisit lyhytaikaisen liikenteen äkilliseen vähentymiseen, keskity sen sijaan orgaanisen liikenteen kumulatiivisiin mahdollisuuksiin. Sinun on vain annettava sille hetki aikaa.
Auttaaksesi ohjaamaan tätä pitkäaikaista liikennettä, varmista, että kirjoitat blogitekstejä, joilla on pysyvämpi merkitys. Näitä viestejä kutsutaan ”ikivihreiksi” blogiviestiksi: Ne ovat merkityksellisiä vuosi toisensa jälkeen, ja ne tarvitsevat ylläpitoa vähän tai ei ollenkaan ja ovat arvokkaita.
Ajan myötä, kun kirjoitat enemmän ikivihreää sisältöä nämä julkaisut ovat lopulta vastuussa suuresta osasta blogiliikennettä.
Bloggausvirhe: et kasvata seuraajien määrää
Kun aloitat bloggaamisen, on helppo unohtaa, että bloggaaminen ei ole vain uusien kävijöiden saamista blogiisi. Yksi bloggaamisen suurimmista eduista on, että se auttaa sinua kasvattamaan jatkuvasti sähköpostilistaa ja joille voit jakaa uutta sisältöäsi. Joka kerta, kun julkaiset uuden blogin, tilaajat antavat sinulle liikenteen ensimmäisen sysäyksen – mikä puolestaan johtaa näiden viestien pitkäaikaiseen menestykseen. Avain merkittävien liiketulosten (liikenne, liidit ja lopulta asiakkaat) saamiseen alkaa kaikki lisääntyvistä tilaajista.
Ratkaisu: Lisää call to action eli toimintakehoite- ja sähköpostiuutiskirje
Kuinka tallentaa Canvan kuvat suoraan MailChimpiin?
MailChimp on loistava työkalu uutiskirjeiden tekoon. Mailchimpin käytössä pystyt myös hyödyntämään Canvaa. Canvassa voit suunnitella uutiskirjeesi kuvat ja ladata ne suoraan Canvasta MailChimpiin.
Mene Canva ohjelmaan osoitteeseen: http://www.canva.com
Suunittele ensin kuvasi. Voit käyttää valmista mallipohjaa, muokata siihen tekstiä, taustan ja elementtejä.
Jukaise sitten valmis kuva oikealta ylhäältä Lataa napista. Valitse alasvetovalikosta kohta MailChimp.
Muodosta yhteys MailChimpiin.
Siirry sitten MailChimp ohjelmaan ja valitse template. Tai tee uusi template.
Siirry sitten Content Studioon oikealta ylhäältä Content napista.
My Files kohdasta löydät tiedostosi ja sinne on ilmestynyt Canvassa tekemäsi kuva. Näin kätevästi siis tuot Canvan kuvat MailChimpiin.
Onko verkkosivujesi Etusivu yhtä sotkua? Kuinka voisit selkiyttää Etusivuasi? Oman yrityksemme omistajina voimme helposti tarttua liikaa yksityiskohtiin ja antaa liian paljon tietoa. Sinusta tuntuu, että kaikki jakamasi tieto on tärkeätä, joka johtaa sotkuun verkkosivuillesi. Laitat pitkiä tekstikappaleita, jotka saavat kävijät klikkaamaan pois verkkosivuilta.
On tehty monia tutkimuksia, jotka kaikki viittaavat samaan johtopäätökseen: Ihmiset päättävät 3–5 sekunnissa, jatkavatko he verkkosivujen tarkastelua vai siirtyvätkö toiselle sivustolle. Tämä tarkoittaa, että ihmiset tekevät nopeita päätöksiä verkkosivustostasi ja rehellisesti sanottuna, heillä ei ole aikaa tai energiaa lukea paljon tekstiä verkkosivustollasi.
Luot itse asiassa enemmän esteitä asiakkaallesi, kun lukemisen sijaan, heidän tulisi ostaa sinulta tai ottaa yhteyttä.
Vaikka saatat ajatella, että verkkosivustosi tarvitsee 100 prosenttia sisällöstäsi, etusivu toimii 100 prosenttia paremmin, kun typistät sisältösi noin neljännekseen siitä, mitä alun perin ajattelit olevan.
Näin jätät vain tärkeimmät tiedot.
Ihmiset haluavat sen sijaan nähdä nopeita, tiiviitä lausuntoja yrityksestäsi. Sisällytä selkeä, ytimekäs, yhden lauseen lause, mitä teet, mikä tekee sinusta erilaista ja miten tuotteestasi tai palvelustasi hyötyy asiakas tai asiakas.
Monet yritykset heittävät kaikki sivunsa ylhäällä olevaan navigointiin, jättäen katsojan itse selvittämään, mitä tehdä, minne mennä ja kuinka selata sivustoa.
Navigointivälilehtien tulisi keskittyä tärkeimpiin asioihin. Tämä tekee etusivusta heti selkeämmän ja toimivamman. Muut vähemmän tärkeät sivut (kuten useimmiten kysytyt kysymykset, avoimet työpaikat jne.) kannattaa sijoittaa alatunnisteeseen.
Hyvä nyrkkisääntö on leikata tärkeimmät navigointivälilehdet noin kuuteen tai vähempään. Tämä auttaa ohjaamaan kävijöitä sinne mihin tahdomme.
Asiakaspalautteet ovat hyvin tärkeä osa verkkosivujasi, mutta niidenkin on oltava lyhyitä. Samat säännöt koskevat brändisi esittelyä. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole aikaa lukea pitkiä arvosteluita.
Jokaisen verkkosivullesi lisäämän suosituksen tulisi keskittyä vain yhteen teemaan, hyötyyn tai ideaan. Yksi konkreettinen ja mieleenpainuva kohta todennäköisemmin saa potentiaalisen asiakkaan huomion tai vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen.
Toimintakehotus on painike tai linkki, joka kertoo verkkosivustollesi laskeutuvalle henkilölle tarkalleen, mitä seuraavaksi hänen tulisi tehdä. Tämä painike saattaa olla esimerkiksi jonkin tarjouksen alla, ja se voi olla esimerkiksi “Varaa nyt” tai “Ota yhteyttä”.
Vaikka toimintakehotus on yksi verkkosivuston tärkeimmistä osista, haluat varmistaa, että käytät sitä tehokkaasti etkä tee siitä liian monimutkaista. Mitä enemmän sanoja tai ohjeita käytät, sitä hämmentävämpi se on lukijallesi.
Määritä, mihin toimintakehoituksesi tulee verkkosivullesi, kysy itseltäsi, mikä on verkkosivustosi lopputavoite. Tahdotko, jonkun ottavan sinuun yhteyttä? Mikä tahansa se on, varmista, että se on selkeästi havaittavissa ja tunnistettavissa verkkosivullasi.
Kuinka sitouttaa yleisö Instagram tarinoihin?
Tällä videolla kerron neljä helppoa tapaa luoda Instagram Stories -sisältöä, joka sitouttaa Instagram yleisösi.
Vinkki1. Anna katsojille enemmän nähtävää 1 sekunnin videoleikkeiden avulla kuvien sijaan
Delmondo’s Instagram Stories Benchmarks 2018 -tutkimuksessa (https://delmondo.co/free-report-instagram-stories-benchmarks-for-2018/) havaittiin, että keskimäärin enemmän käyttäjiä poistuu ensimmäisestä ja viimeisestä Instagram-tarinakehyksestä kuin missään muussa osassa jaettua sisältöä.
Luo siis 15 sekunnin video käyttämällä 1 sekunnin videoleikkeiden sarjaa. Tämä auttaa yritystäsi erottumaan muiden tuottamista Instagram-tarinoista.
Koska tällainen nopeatempoinen video toistetaan automaattisesti pidempään, se voi olla houkuttelevampi kuin pelkästään staattinen kuva tai teksti. Toinen tapa pitää yleisösi katsomassa tarinaasi on sijoittaa houkuttelevimmat kuvat videosi alkuun. Yhdistele kuvia ja videoita.
Pro-vinkki: Kokeile jakaa 15 lyhyttä kulissien takana olevaa leikettä siitä, kuinka tuotteesi on valmistettu, tai näytä se toiminnassa 15 eri taustalla.
Brändättyjen Instagram-tarinoidesi ei tarvitse olla tuotemainoksia, jotta ne olisivat tehokkaita. Luova ja vuorovaikutteinen sisältö, vetää katsojia puoleensa ja pakottaa heitä tutustumaan tuotteeseesi tai jakamaan sivuasi.
>>Tällä videolla näytän, kuinka toteutat kyselyn Instagram tarinaan
Jos haluat käyttää kyselyä tarinassa, aloita keksimällä kysymys, johon kohdeasiakas todennäköisesti osallistuu. Esimerkiksi sisustusyritys voi jakaa kaksi kuvaa uusitusta tilasta ja kysyä kumpaa yleisö suosii. Kysely ei ole vain helppo tapa jakaa pysäyttävää sisältöä katsojien kanssa, mutta se on myös hienovarainen tapa näyttää työsi ilman, että se tuntuu liikaa mainostamiselta.
Instagramin mukaan 60% tarinoista katsellaan äänen ollessa päällä, joten optimoi sisältösi äänen katselua varten. Muista, että Instagram-kyselytarra peittää osan tarinastasi, joten asettele kuviasi sen mukaan.
Varmista, että käytät värejä ja fontteja, jotka parhaiten kuvaavat brändiäsi, ja yritä pysyä samassa ulkoasussa, jokaisessa tarinassasi. Johdonmukaisuus auttaa vahvistamaan brändisi läsnäoloa ja antaa kuluttajille tiedon mitä odottaa.
Interaktiivinen tarina-kysely on nopea ja helppo tapa jakaa sisältöä, joka on houkuttelevampaa kuin pelkkä staattinen kuva tai teksti.
Mikä on tehokkaampaa kuin alennusmyynnin tai uuden tuotesarjan esittely? Esittely asiakkaiden suhtautumisesta tuotteeseesi tai palveluusi. Onnelliset asiakkaat voivat olla parhaimpia brändisi lähettiläistäsi.
Uudelleen jakamalla sitä mitä seuraajasi julkaisevat on hieno tapa osoittaa tuotteesi tai palvelusi toiminnassa ja samalla esitellä tyytyväisiä asiakkaita. Onko sinulla hyviä arvosteluja Facebook-sivullasi tai mese viesteissäsi? Esittele niitä tarinassasi, jotta brändisi menestys pysyy mielessä nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
Asiakkaiden esittelemiseksi sinun on ensin pyydettävä tuotteitasi tai palveluasi käyttäviä asiakkaita merkitsemään sinut heidän tarinaansa. Varmista tietysti, että sinulla on käyttäjän lupa ennen uudelleenlähetystä ja kerro kenen kuvat tai videot ovat.
Pro-vinkki: Jos haluat jakaa asiakkaan julkaisun tarinasi, napauta paperilentokuvaketta hänen julkaisussaan ja noudata ohjeita.
Lahjat osoittavat uskollisuuttasi, auttavat luomaan suhteita ja luomaan bränditietoisuutta nykyisten asiakkaiden kanssa. Niiden avulla kiinnostuneet asiakkaat voivat myös kokeilla tuotetta tai palveluasi ilman suurta sitoutumista.
Pro-vinkki: Käytä tätä keinoa mainostaaksesi tulevia tuotteita tai jakaaksesi tiedon uudesta ominaisuudesta, jonka lisäät tuotteeseesi tai palveluusi.
Logosuunnittelu on tärkeä osa yritysilmeen luomisessa. Tässä kerron 9 keskeistä logosuunnittelun sääntöä.
Brändisi logo on yrityksesi ainutlaatuinen pienoiskuva. Vaikka brändisi ei ole logosi, logon ulkoasu on yksi avaintekijöitä onnistuneen brändin rakentamisessa.
Tässä on muutamia kohtia avuksi logosuunnitteluun.
Ajan myötä useimmista maailmanlaajuisesti tunnustetuista brändeistä tulee yksinkertaisempia. Yksinkertaisen logosuunnittelun etuna on, että se on ajattomampi kuin logo, joka on monimutkainen tai on suunniteltu tämän hetken trendien perusteella.
– Esimerkkejä yksinkertaistuneesta logosta
Keskity suuntautumaan yksinkertaisempaa ja selkeämpään linjaan ja käytä tehosteita hillitysti.
Kun vertaat logoa kilpailijoihisi, eroaako se vai jääkö taustalle? Tämä on helppo testata laittamalla kilpailijoiden logoja ja omasi rinnakkain ja tarkastele erottuuko omasi muista.
Nykyään paljon helppoja ja edullisia tapoja toteuttaa logo kuten ladata valmis logo joltakin sivustolta tai käyttää Clip Artia tai käyttää logossa jotakin ilmaiskuvaa.
Jos todella haluat luoda brändin, joka voi menestyä jopa globaalisti niin suosittelen välttämään näitä edullisia tapoja ja panostaa logosuunnitteluun enemmän.
Tahdot sinun logosi olevan omaperäinen ja että sinulla on omat värit, fontit ja symbolit, jotka eroavat yksilöllisesti kilpailijoista.
Huomioi myös värien mekitys logosuunnittelussa. Värit herättävät tunteita ja tunteita.
Esimerkiksi keltainen on onnellinen, elinvoimainen ja nuorekas, kun taas punainen herättää voimaa, rakkautta ja intohimoa. Ideana on yhdistää oikea väri brändisi persoonallisuuteen. Jos käytät useampaa kuin yhtä väriä, yritä pitää värit samalla sävyalueella, joten älä esimerkiksi sekoita pastellia ensisijaiseen punaiseen väriin. Haluat myös varmistaa, että logosi toimii myös harmaansävyisenä.
Yksi tärkein asia logosuunnittelun osalta on varmistaa, että logo on linjassa yrityksesi ja brändistrategian kanssa.
Haluat varmistaa, että brändisi persoonallisuus on yhdenmukainen logon ja muiden brändielementtien ulkoasun ja halutun tunteen kanssa. Jos brändissäsi on esimerkiksi sana ”eliitti” ja logosuunnittelu näyttää halvalta, se ei näytä kohdistuvan oikein.
Oikean fontin ja koon valinta on tärkeä päätös logosuunnittelussa. Jotkut tunnetuimmista tuotemerkeistä, kuten Canon & Prada, käyttävät vain fontti-logoa.
Jos luot vain fonttibrändin, suosittelen kustomoidun fontin käyttöä, jotta logosi eroaa yksilöllisesti muista logoista. Vaihtoehtoisesti voit myös integroida tunnuksen typografiaan, kuten The Body Shop teki O: n kanssa heidän logosuunnittelussaan.
Toisaalta vältä käyttämästä yleisiä fontteja, kuten Comic Sans, jotka näyttävät amatöörimäisiltä.
On tärkeää, että logosi on luettavissa kaikissa kokoissa, joten sinun kannattaa välttää logon monimutkaisuutta, jotta pienennettäessä luettavuus säilyy. Logon tulee toimia bussin kyljessä kuin myös postimerkin kokoisena. Logon tulee olla vektorigrafiikkaa, jotta sitä voidaan suurentaa ja pienentää.
Logon vektoirointi >> https://www.media-assari.fi/tuote/logon-vektorointi/
Älä yritä kertoa kaikkea yrityksestäsi logossasi. Harvoin sinun logosi nähdään aivan yksin, ellet sponsoroi jotain.
Jos brändisi on trendikäs ja nuorekas, sitä ei tarvitse välttämättä logossa kertoa. Voit kertoa tästä brändisi persoonallisuudesta muissa brändin elementeissä, kuten viesteissä, värivalinnoissa ja jopa valitsemassasi fontissa.
Brändilläsi on useita muita elementtejä, kuten fontit, väri- ja kuvatyylit sekä viestit. Kaikki nämä asiat yhdessä kertovat tarinaa brändistäsi.
Kun olet viimeistellyt logosi, haluat käyttää sitä johdonmukaisesti. On hyvä idea laatia logolle perusohjeet tilanteisiin, joissa et itse sitä käytä. Voit esimerkiksi päättää, että logosi ei voi koskaan mennä toisen kuvan yli ja että sen ympärillä on oltava tyhjää tilaa.
Tässä julkaisussa näytän kuinka teet diagrammeja Canvalla. Canvan avulla pystyt toteuttamaan helposti erilaisia esityksiä. Joskus voi olla tarve havainnollistaa asioita diagrammien avulla.
Canva löytyy osoitteesta http://www.canva.com
Hae ensin esitys mallipohja Canvasta.
Valitse mallipohja. Klikkaa vasemmalta elementit.
Valitse sitteen kaaviot. Valittavana on erilaisia diagrammeja: pylväs- ja ympyrädiagrammeja, viivakaavioita, rengaskaavioita, graafeja yms.
Kun olet valinnut mieleisen kaavion, voit muokata sen arvoja ja ulkonäköä. Kun kaavio on halutunlainen, voit ladat esityksen oikealta ylhäältä.
Esityksen voi ladata haluamassaan muodossa. Valittavana on png, jpg, pdf.
Tässä julkaisussa jaan vinkkejä mitä kannattaa sisällyttää verkkosivujen alatunnisteeseen. Puhutaanpa verkkosivustosi aliarvioidusta osasta: alatunnisteesta! Koska se on sijoitettu aivan alas, se jää usein huomiotta, kun mietit verkkosivustostrategiaasi. Todellisuudessa tämä osa voi itse asiassa olla yksi hankalimmista verkkosivujesi osista. Miksi? Koska alatunniste näkyy verkkosivustosi jokaisella sivulla, joten kaikki siihen lisäämäsi on taatusti näkyvissä!
PLUS, kun verkkosivun sisältö ja koodi ilmestyvät jokaiselle sivulle, hakukoneet näkevät kyseisen sivustosi osan yhä uudelleen ja priorisoivat näitä tietoja enemmän kuin muita tietoja. Tämän ansiosta alatunnisteesi on mahtava paikka parantaa sijoitustasi Googlessa ja muissa hakukoneissa!
Tässä jaan tiettyjä elementtejä, jotka sinun tulisi lisätä alatunnisteeseesi varmistaaksesi, että tämä tärkeä osa verkkosivustollasi toimii sinulle!
Tässä on mitä sinun olisi hyvä sisällyttää verkkosivustosi alatunnisteeseen
Arvolupauksen sisällyttäminen alatunnisteeseen on yksi tapa varmistaa, että jokainen sivu kertoo lukijallesi tarkalleen, kuka olet. Tällä tavoin, jos joku laskeutuu suoraan blogikirjoitukseen, ei ole tule hämmennystä siitä, mikä on blogisi tai yrityksesi.
Arvolupauksen tekoon minulta löytyy toinen video >>
Sähköpostilistan kerääminen on yksi tehokkaimmista tavoista saada uskollisia seuraajia ja potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi se on lista, jonka itse omistat. Sen sijaan Facebook, Instagram ja muut sosiaalisen median alustat omistavat seuraajien luettelon. Laittamalla mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle alatunnisteeseen, josta kävijät näkevät sen jokaisella sivulla, lisäät todennäköisyyttä, että hän rekisteröityy.
Strategisesta näkökulmasta antamalla verkkosivu kävijöille mahdollisuus nähdä Instagram-syötteeseesi mahdollistaa heidän liittymisen Instagram tilisi seuraajaksi. Lisäksi he saavat hyvän kuvan brändistäsi lisätyillä kuvilla.
Kun sijoitat nämä alatunnisteeseen, kävijät pääsevät helposti sosiaalisen median kanaviisi ilman, että heidän tarvitse etsiä niitä.
Tämä voi olla brändillesi tai yrityksellesi hyvin tärkeä asia, jos olet paikallisesti toimiva yritys. Koska alatunniste on ensisijainen paikka Googlelle ja muille hakukoneille tiedon hankkimiseksi, jos olet paikallinen yritys, tarvitset tätä tietoa täällä lisätäksesi SEO-tasoa. Lisäksi haluat, että yhteystietosi, kuten puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, ovat helposti saatavissa verkkosivustossasi ilman, että se sotkee todellista kotisivua. Alatunniste on loistava paikka tälle.
Jos sivustossasi on muita sivuja, joita et välttämättä halua linkittää päänavigointiin (kuten avoimet työpaikat, tietosuojaseloste, toimitusehdot jne.), Alatunniste on hyvä paikka laittaa ne! Tällä tavoin ne ovat edelleen saatavissa sivustossasi, mutta ne eivät sotke päänavigointia.
Etsitkö tapoja ohjata lisää kävijöitä verkkosivuille Instagramin kautta? Haluatko jakaa linkkejä useampaan paikkaan Instagramissa?
Tässä artikkelissa on kahdeksan erilaista tapaa jakaa linkkejä Instagram-profiiliin ja viesteihin.
Aloitetaan ensimmäisellä ja yksinkertaisimmalla tavalla linkin sijoittamiseen Instagramiin. Linkki biossasi on linkki kaikille, jotka käyvät profiilissasi.
Mielipiteet eroavat tämän linkin parhaasta strategiasta. Jotkut yritykset linkittävät verkkosivustolleen ja jättävät sen siihen. Toiset päivittävät biolinkin säännöllisesti ja ohjaavat käyttäjiä julkaisuiden kautta klikkaamaan tätä biolinkkiä.
Säännöllinen vaihtaminen ei kuitenkaan huomioi vanhoja viestejä, joita ihmiset selaavat myöhemmin sinun Instagram profiilissasi. Tällöin ei ole enää sitä mielenkiintoista linkkiä olemassa.
Linkkipalvelusta esimerkkinä on linktree.
Tämän sovelluksen käyttöön minulla on oma video>>
Sovelluksen avulla teet yhden linkin, jota klikkaamalla avautuu valikko, johon voit lisätä useampia linkkejä.
Jotkut palvelut, kuten esim. Later Linkin.bio, sisällyttää videolinkit, valokuvakarusellit ja jopa Shopify-integroinnit.
Et voi sisällyttää klikattavia linkkejä normaalien Instagram-valokuvaviestien kuvateksteihin, mutta se ei tarkoita, että linkki kirjoitettuna olisi turha. Voit silti käyttää niitä saadaksesi käyttäjien huomion, jakamaan sisältöäsi ja laajentamaan tavoitettavuutta huolellisesti valituilla hashtageilla.
Käytä linkin lyhennyspalvelua, kuten esim. Bitly, jotta linkin käyttäjien on helppo kopioida tai muistaa – bonusvinkki, jos mukautat linkin brändiäsi ja sisältöäsi varten.
Mikäli sinulla on 10 000 seuraajaa tai vahvistettu tili (mikä on vaikeaselkoinen ja melkein umpimähkäinen prosessi), niin onneksi olkoon. Voit lisätä linkin Instagram tarinoihin. Voit myös ohjata kuvajulkaisuiden teksti osuudessa klikkaamaan Instagram tarinaa ja sitä kautta linkkiä.
Niille joilla ei ole vielä 10 00 seuraajaa suosittelen videotani, jossa esitän kiertotavan tähän.
Voit myös tallentaa näitä tarinoita profiilisi kohokohdat-osioon. Nämä tarinat pysyvät kiinnitettyinä pofiilisi yläosassa. Käytä kohokohtia ikivihreän sisällön kirjastona: vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, eniten myydyt tuotteet jne.
Pidätkö Instagram-tarinaa ikuisesti tai annat sen haalistua 24 tunnin kuluttua, muista, että jokainen tarina toimii vain 15 sekuntia. Katsojat eivät saa paljon aikaa reagoida, joten tee toimintakehotus (CTA) kristallinkirkkaaksi.
Lähetä tarinoita, jotka linkittävät takaisin omiin viesteihisi, profiiliisi ja IGTV: hen. Voit myös linkittää muiden ihmisten merkityksellisiin viesteihin, tarinoihin ja profiileihin. Muista, että jos liität promootiota somevaikuttajaan tai muun brändin kanssa, olet kaksinkertaistanut käytettävissäsi olevien linkkien määrän.
Ostettavat julkaisut ovat toinen esimerkki erityisistä linkeistä. Jokainen linkki linkittyy vain yhteen tuotteeseen (ja sen on oltava fyysinen tuote).
Jos tahdot myydä tuotteita Instagramin kautta ja sitä kautta lisätä myös linkkejä Instagram julkaisuihin niin latan tämän videon alapuolelle linkkejä, joista löydät lisätietoja, kuinka näin voit toteuttaa.
https://www.facebook.com/help/instagram/1108695469241257?helpref=related
https://help.instagram.com/1627591223954487?helpref=uf_permalink
Instagram-yritysprofiililla voit maksaa viestien ja tarinoiden mainostamiseksi. Tämä ei vain auta sinua segmentoimaan yleisöäsi, vaan voit myös lisätä napsautettavia linkkejä mainostettujen viestien kuvateksteihin. Se on totta: Instagram antaa sinun lisätä linkkejä niin kauan kuin maksat niistä.
Samoja sääntöjä sovelletaan kaikkiin mainoksiin myös tässä. Varmista, että linkkisi ovat ehdottomasti osuvia viestiin ja tarinaan, jossa ne näkyvät, koska jos ihmiset klikkaavat ja sitten poistuvat, olet hukannut mainoskulut.
Ajattele etsimääsi tulosta. Mainostatko ostettavaa tuotetta, kerrot brändistäsi tai tahdot sitouttaa mielenkiintoisella sisällöllä? Eri konversiot vaativat erilaisia malleja. Yritä löytää tasapaino houkuttelevan julkaisun ja räikeästi ilmeisen CTA: n välillä.
Instagramin suorat viestit ovat hyvin vähän käytettyjä. Sinun on seurattava postilaatikkosi päivittäin viestipyyntöjen, asiakaspalvelukysymysten ja brändiäsi mainitsevien tarinoiden suhteen. Vastaa, jaa ja luo asiakassuhteita.
Voit aloittaa keskustelun reagoimalla käyttäjän tarinaan tai ottamalla yhteyttä tarjotaksesi apua. Voit myös käyttää suoraa viestintää aktiivisempana työkaluna. Koska Instagram-viestit ovat yksityisiä, ne ovat henkilökohtaisempi viestinnän muoto. Jos tavoitat seuraajia heidän DM-dokumenteissaan, he arvostavat sinua kohtelemasta heitä yksilöinä. Millaisia viestejä voit toimittaa? Otetaan yksi Esimerkiksi, haluamme toivottaa uudet seuraajat tervetulleiksi. Tietysti sinulla ei ole aikaa kirjoittaa uutta viestiä joka kerta, kun joku liittyy seuraajaksesi, joten aloita asettamalla pikavastaukset.
Asenna nopeat vastaukset siirtymällä kohtaan Asetukset ja sitten Liiketoiminta ja pikavastaukset. Kirjoita viesti ja valitse avainsana, jotta löydät nopeasti tarvitsemasi vastauksen.
Voit jakaa aktiiviset linkit pikavastauksissa ja tavallisissa viesteissä. Joten voit jakaa tiettyjen linkkien vastauksena asiakaskyselyihin, voit myös käynnistää automaattisen sitoutumista edistävän kampanjan jokaiselle uudelle seuraajalle.
IGTV:n videossa voit jakaa linkin sisältökohdassa
Voit lisätä klikattavia linkkejä jokaiseen IGTV-videoon. Nähdäkseen kuvauksen, käyttäjien on klikattava viestin otsikon vieressä olevaa nuolikuvaketta. Koska käyttäjien on klikattava kuvaus esille linkkien näkemiseksi, muista kertoa heille linkistä IGTV-videosi aikana.
Toisin kuin tarinalinkit, IGTV-linkit ovat käytettävissä kaikilla tilillä riippumatta siitä, ovatko ne saavuttaneet 10 000 seuraajaa.
Bonus: Käytä toimintapainikkeita Instagram-profiilissasi
Kaikilla Instagram-yritysprofiileilla ei ole tarina-linkkejä, mutta kaikilla on pääsy profiilin toimintapainikkeisiin. Voit luoda pikapainikkeita profiilissasi seuraavia toimia varten ja vapauttaa merkkitilaa biostasi.
Toimintapainikkeita ovat esimerkiksi:
Soita
Sähköposti
ohjeet
Aloita tilaus
Tilaa
Varata
Huomaa, että nämä painikkeet ovat näkyvissä vain mobiilisovelluksessa, eivät työpöydällä. Mutta sitten kukaan paitsi sosiaalisen median päälliköt käyttävät Instagramia työpöydällä.