80/20 sääntö

80/20 Sääntö

Kuinka tehdä töitä vähemmän, mutta saavuttaa enemmän? 

Tällä videolla kerron, miten olen saanut tehostettua omaa työskentelyäni yrittäjänä ja mikä on tähän liittyvä 80/20 sääntö.

80/20 sääntö tunnetaan myös nimellä Pareto Principle ja siitä löytyy paljon tietoa internetistä. Tähän liittyen on ostettavissa myös esim. Richard Kochin kirja ”Living 80/20 way”. Tällä videolla kerron pääpiirteittäin, miten voit tätä sääntöä hyödyntää päivittäisessä työskentelyssä.

Pareto Principle

80/20 sääntö tarkoittaa sitä, että 80 % tuloksista tulee 20% panoksella. Tämä on säännön kehittäjän italialaisen Vilferdo Pareton mukaan karkea arvio ja suhde voi olla jopa 99/1. Vuonna 1896 Pareto kiinnitti huomiota siihen, kuinka 20 % Italialaisista omisti 80 % Italian maista. Tutkiessaan muita maita hän huomasi saman kaavan toistuvan. Lisäksi maailmasta noin 20% ihmisistä hallitsee noin 80% maailman tuloista. Tästä syntyi tämä sääntö.

Tätä hyvin suosittua ja paljon käytettyä keinoa ei tarvitse noudattaa vain itse työskentelyyn vaan ihan jokaiseen osa-alueeseen omassa elämässä. Esimerkiksi liikemaailmassa se tarkoittaisi, että 80% tuloistasi tulee 20 prosenttia asiakkaitasi. Liikunnassa voidaan pohtia miten 20% panostuksella saadaan 80% tuloksia tai 80% YouTuben seuraajista tulee 20 prosenttia videoista. Käytät 20% vaatteistasi 80% ajastasi. Se voi olla myös sitä, että sen sijaan olisit jokaisessa sosiaalisessa kanavassa Twitter, Facebook, Instagram jne. vaan keskityt siihen kanavaan, joka tuottaa parhaimmat tulokset. Käytännössä esim. Twitter voisi olla sellainen mikä ei tuottaisi sinulle mitään ja silti panostat aikaasi siihen eli sitä 80 prosenttiasi, vaikka keskittymällä parhaimpaan kanavaan saisit huomattavasti parempia tuloksia.

Kuinka käytän?

Minua on työssäni auttanut se, että 80% tuloksista tulee 20% panostuksella. Etsin joka tehtävästä tai tavoitteesta sen 20% millä saavutan 80% ja keskityn niihin. Ei ole kyse niinkään numeroista vaan ajatuksesta, mitkä ovat tärkeimmät asiat mihin tulisi keskittyä. Itse olen ainakin ennen tykännyt tehdä to do listoja, joihin olen listannut kaikki mahdolliset tehtävät. Ollut sitten tyytyväinen, kun voin vetää jonkin pienen tehtävän yli listalta, kun olen saanut tehtyä. Pääsääntöisesti nämä tehtävät eivät ole kuitenkaan olleet niitä, jotka oikeasti auttaisivat tehokkaasti minua saavuttamaan tavoitteeni. Tämä johtuu siitä, että to do listalla näet kaikki kohdat samanarvoisina ja yhtä tärkeinä. Nykyään to do listaa tehdessä punnitsen, jokaisen kohdan ”auttaako tämä tehtävä minua eteenpäin tavoitteessani” ja listaani pääsevät vain ne kohdat, jotka vievät eteenpäin.

Toinen asia tähän liittyen on se, että jos annan itselleni, vaikka päivän aikaa toteuttaa, jonkin tehtävän niin minä käytän sen koko päivän, vaikka oikeasti tehtävä veisi puoli päivää. Sen vuoksi olen pyrkinyt kiristämään aikatauluani, jotta pysyisin tehokkaana.

Katso myös artikkelini – Kuinka tehdä kevätsiivous verkkosivuille, someen ja omaan liiketoimintaansa

Joko sinä olet liittynyt  ”rakenna oma brändisi” facebook-ryhmääni, jossa yrittäjät, freelancerit ja bloggaajat jakavat tukea ja vinkkejä. Liity mukaan tästä.
media-assari_allekirjoitus

Liity Rakenna Oma Brändisi Facebook-ryhmääni 👉https://www.facebook.com/groups/rakennaomabrandisi/