lisää kävijöitä verkkosivuille

Kuinka saada lisää kävijöitä verkkosivuille?

Kuinka saada lisää kävijöitä verkkosivuille?

Tällä videolla kerron sinulle pääpiirteittäin mitä on SEO, kuinka se toimii ja miksi sinun tulisi siitä tietää. Hakukoneoptimoinnin avulla saat lisää kävijöitä verkkosivuille.

Internet on täynnä verkkosivuja ja me luotamme, että hakukoneiden avulla tulemme löydetyksi. Suurin hakukone on Google ja tässä keskityn siihen, vaikka tämä toimii yhtä lailla muiden hakukoneiden kesken.

Kun kirjoitat hakukenttään esim. painotalo tulee lista verkkosivuja. Maksettuja mainoksia tulee sivun yläosaan ja alaosaan, kun taas muut hakutulokset tulevat keskelle sivua.

Olet varmasti itsekin kiinnittänyt siihen huomiota, että yleensä hakija katselee vain ensimmäisen sivun ja mahdollisesti muutaman seuraavan. Hyvin usein, kun ensimmäiseltä sivulta ei heti löydy sitä oikeaa tietoa, niin vaihdamme hakusanoja ja aloitamme alusta haun uudelleen. Eli ideaalitilanteessa olisi hyvä löytyä ensimmäiseltä sivulta ja mahdollisimman ylhäältä. Lisäksi kun googlettaja löytää verkkosivusi hakusanan avulla ja klikkaa sivuillesi, niin hän on hyvin todennäköisesti ideaali asiakkaasi.

Kuinka sitten päästä ensimmäiselle sivulla?

Tätä paikkaa määrittelee ns. page rank. Jokaisella verkkosivulla on oma sijoitus. Orgaanisesti tämä tapahtui ennen vain seuraamalla avainsanoja. Jos esim. hait ”painotalo ja paino” sanoilla, sait hakutulokseksi ne verkkosivut, jotka sisältävät näitä avainsanoja ja niillä joilla näitä avainsanoja oli enemmän verkkosivuillaan, nousi myös hakutuloksissa ylemmäs. Tämän lisäksi hakukone katsoo, kuinka luotettavana ja relevanttina hakukone pitää sisältöäsi. Tätä hakukone arvioi, sillä kuinka hyvin sisältösi on linkitettynä muualle internetissä. Eli mitä enemmän verkkosivusi on linkitetty muualle verkossa ja riippuen myös linkitetyn verkkosivun omasta luotettavuudesta (sijoituksesta) löydyt ylempänä hakutuloksissa.

Avainsanat

Eli avainsanat, näyttää Googlelle verkkosivusi ja Google luottaa verkkosivuihisi sen perusteella kuinka hyvin se on linkitettynä muihin luotettaviin verkkosivuihin. Tätä kutsutaan orgaaniseksi näkyvyydeksi.

Käytännössä tämä tapahtuu siten, että optimoi verkkosivusi käyttämällä avainsanoja eli niitä hakusanoja joita ideaalit asiakkaasi käyttää kuten esim. painotalo ”käyntikorttien painatus, esitteiden painatus”.

Se miten voit linkittää verkkosivusi ja lisätä näkyvyyttäsi on esim. kirjoittaa artikkeli, tehdä blogiteksti, tehdä video tai jakaa sosiaalisessa mediassa verkkosivuasi. Tässä on hyvä huomioida, että mitä luotettavampi tämä kanava on, sitä varmemmin löydyt.

Me käytämme paljon hakukoneita ja sen vuoksi on tärkeää panostaa omien verkkosivujen SEO optimointiin. Tämä ei tapahdu heti vaan ajan saatossa.

Mikä avuksi hakukoneoptimointiin?

Yrittäjänä meillä pitäisi olla lukuisa määrä erilaisia taitoja. Meidän tulisi osata markkinointia, itsemme brändäämistä, asiakaspalvelua, taloushallintoa ja montaa muuta taitoa. Tästä syystä jätämme tärkeitäkin asioita taka-alalle, koska koemme jotkin asiat hyvin vaikeiksi. Verkkosivustosi analyyttinenseuranta voi olla yksi näistä asioista. Se koetaan usein sekavaksi, aikaa vieväksi, tekniseksi ja jopa pelottavaksi.

Voi olla, että jopa seuraatkin numeroita, mutta ajattelet ”ok, mutta mitä seuraavaksi?” Olet kuullut, että analysointi on tärkeää, mutta et tiedä miksi ja miten voit käyttää sitä liiketoiminnan kasvuun.

Olen koonnut tähän oppaaseen yksinkertaisimmat ja tärkeimmät mittaustulokset, joita olisi hyvä seurata ja mitata, ja jotka auttavat sinua kasvattamaan liiketoimintaasi. Kun tarkastelemme analyysejä, niin emme katso vain numeroita. Selvitämme ensin, mitkä ovat ne liiketoiminnan tavoitteet joita haluamme viedä eteenpäin ja sitten käytämme analytiikkaa näiden tavoitteiden mittaamiseen ja saamme lisää kävijöitä verkkosivuille.

Rakenna Oma Brändisi Facebook -ryhmä

Liity mukaan Rakenna Oma Brändisi Facebook -ryhmään yrittäjille. Ryhmässä sinulla on mahdollisuus oppia markkinoinnista, digitaalisen markkinoinnin työkaluista, automatisoimaan enemmän, säästämään aikaa sekä skaalaamaan liiketoimintaa.

Shopping Cart
fiFinnish
Scroll to Top