Sähköpostilistat sähköpostimarkkinointiin

Sähköpostilistat – Kannattaako ostaa sähköpostilistoja?

Sähköpostilistat

No kannattaako sitä niitä sähköpostiosoitteita ostaa?
Kun olet aloittamassa yritystäsi ja lanseeraamassa uutta tuotetta ja odotat malttamattomana tuloksia. Tahdot jakaa tietoa yrityksestäsi ja tuotteestasi ja ennen kaikkea odotat kauppoja.  Jotta pääset kauppoihin asti, niin sinun tulee kertoa ihmisille tuotteestasi ja mikä sinulle ensimmäisenä tulee mieleen (tai sopivasti jokin yritys kauppaa) ostaa sähköpostilistat.
Mitä ovat sähköpostilistat? Ne on juurikin ne eli listat sähköpostiosoitteista. Yleensä puhutaan kuitenkin ”listan rakentamisesta” eli sähköpostilistan keräämisestä niiltä ihmisiltä, jotka ovat kiinnostuneet siitä mitä myyt, jotta voit markkinoida heille.
Vaikka sähköpostimarkkinointia vähätelläänkin, niin se on kuitenkin yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. Kun sähköpostimarkkinointi on toteutettu oikein, on se todella kustannustehokasta.  Tässä vaiheessa tuntuu loogiselta ostaa sähköpostilista ja sen kautta luoda itsellesi mukavasti myyntiä. Osta muutama tuhat nimeä, lähetä muutama sähköposti ja katselet, kuinka myyntiä tulee ovista ja ikkunoista.

Valitettavasti se toimii äärettömän harvoin noin. Jopa silloinkin, vaikka lähde on hyvin lupaava ja lista vastaa kohdeyleisöäsi, niin usko minua kun sanon, että tulet pettymään. Tässä on kolme syytä miksi sähköpostilistan osto on hyvin usein huono idea – ja yksi skenaario missä se voi (ehkä) toimiakin.

Sähköpostilistat ovat kylmiä

Ostetut sähköpostiosoitteet voidaan luokitella, mutta ne ovat kylmiä. Luokittelu tarkoittaa sitä, että ne voivat hyvin soveltua ihanneasiakkaaksi. Jos myyt piikkikorkoisia naisten kenkiä niin luokiteltu asiakkaasi voisi olla muotitietoinen alla kolmekymppinen nainen. Mutta sillä ei ole väliä, kuinka hyvin lista vastaa kohdeyleisöäsi, sillä se on ”kylmä”, koska heillä ei ole aavistustakaan kuka sinä olet. Lämpimällä kutsutaan sellaista henkilöä, joka on jo ilmaissut kiinnostuksensa tuotettasi tai yritystäsi kohtaan ja tämä tarkoittaa sitä, että tämä henkilö tekee ostoksen paljon todennäköisemmin kuin kylmä.

Lämmin asiakas voi olla joku, joka tuli kauppaasi viime viikolla, mutta lähti ostamatta. Verkkokauppa maailmassa se voi tarkoittaa asiakasta, joka vieraili sivustolla, facebookissa tai kuten arvaat rekisteröityi sinun sähköpostilistallesi.

Mutta kylmä asiakas? Kun viestisi saapuu hänen sähköpostiinsa, henkilöllä ei ole aavistustakaan kuka olet tai mitä teet. Kerro minulle – kuinka todennäköisenä pidät, että hän ostaa jotakin yritykseltä, josta ei ole koskaan kuullutkaan ja ei ole edes etsinytkään.

Tuskin lainkaan. Se oikeastaan vahingoittaa sinua enemmän kuin auttaa.

Negatiivinen vaikutus

Ei ainoastaan se, että et osta oudolta yritykseltä niin on mahdollista, että postisi saaja hermostuu ei toivotusta sähköpostista.
Postituslistojen ostamisen nousi suosioon toistakymmentä vuotta sitten, silloin kun keskimääräisellä internetin käyttäjällä oli vähempi tietoa roskaposteista. Ei toivottuja viestejä joskus lähetettiin naamioiden ”erikoistarjoukseksi” tai jäsenyys yksinoikeudella”. Mutta ei enää. Ihmiset varjelevat sähköpostiosoitteitaan melkein kuin sosiaaliturvatunnustaan ja muukalaisen liikkuminen sähköpostiin blokataan hyvin nopeasti. Mikä pahempaa sinut voidaan raportoida roskapostittajaksi. Monissa sähköpostiohjelmissa kuten Mailchimpissä on sisäänrakennettu roskapostinesto asiakkaiden suojelemiseksi. Jos liian moni markkinointiviesti raportoidaan roskapostiksi, voit kieltää lähettämästä niitä enää tietyn aikaa. Ei oikein toivottu tilanne vaan oikeastaan päinvastainen. Postituslistojen ostaminen ei ole halpaa. Helposti menee useampia tonneja listoihin. Tiedä sitten mitä kaikkea noilla tuhansilla tekisitkään. Ehkäpä (ja edullisemminkin) voisit tuottaa sisältöä asiakkaalle, jota vastaan hän mielellään antaa sähköpostiosoitteensa.  Ja siinä sinulla on jo lämmin mahdollinen asiakas, joka haluaa ja odottaa kuulla sinusta. Paljon järkevämpi sijoitus kuin lista satunnaisia nimiä. Mutta olisi yksi poikkeus.

Skenaario, jossa sähköpostilistat voisivat toimia

On yksi skenaario missä sähköpostilistan osto voi toimia, tai oikeastaan se ei ole listan ostamista lainkaan. Vaan se on lainaamista toiselta brändiltä, joka täydentää sinun brändiäsi. Näin se toimisi: löydät tuotemerkin, jolla on suuri seuraajakunta ja jolla on samanlainen markkinarako kuin sinulla, mutta eivät ole yhtä kilpailukykyisiä sinuun verrattuna. Jos myyt miesten urheilukelloja niin voisit katsella urheiluliikkeitä tai kenkäkauppoja. Sen jälkeen maksat heille pääsystä heidän postituslistalle.

Tässä homman avain: Et lähetä sähköpostia heidän listalleen itsenäisesti ja ilman varoitusta. Sinulla on nyt uusi kumppani, joka voi tehdä esittelyn sinusta yhteisen kylkiäisen muodossa, alennuskoodilla tai kohdennetulla sisällöllä. Tämän sähköpostilistan asiakas luottaa tähän brändiin ja sen vuoksi tuntee järkeväksi luottaa myös sinuun ja toivottaa sinut lämpimästi. Tässä tilanteessa ei luultavasti anneta pääsyä konkreettisesti sähköpostilistaluetteloon vaan voit antaa viestisi siitä mitä tahdot jaettavaksi ja he lähettävät sen puolestasi. Joten yleensä, postituslistojen osto ei välttämättä ole hyvä asia, vaikka se kuullostaa hyvältä ja helpolta tavalta käynnistää uuden tuotemerkin julkisuuteen tuonti, mutta todellisuudessa rahaa voi mennä suoraan viemäristä alas.

Katso myös artikkelini – Kuinka saada lisää kävijöitä verkkosivuille?

Kommentoi

Shopping Cart
fiFinnish
Scroll to Top