Brändää oma yrityksesi – workshop osa 3

Tämä on kolmas osa 6:den videon ”brändää oma yrityksesi” sarjasta. Tämän video sarjan avulla autan sinua kehittämään ja rakentamaan brändiäsi. Videosarjaan kuuluu myös ladattavia työkirjoja, jotka löydät videoiden yhteydestä.

Tässä vaiheessa workshoppia olemme puhuneet brändisi perustuksesta selvittämällä kenelle sinä myyt, mitä sinä teet ja mikä tekee sinusta erilaisen. Olen myös osoittanut, kuinka paljastat brändisi äänen ja kuinka muodostat emotionaalisen yhteyden yleisöösi.

Mutta onko siinä kaikki millä rakentaa muistettava ja muista erottuva brändi?

Ei toki. On tässä vielä muutakin (oikeastaan kolmen videon verran ollakseni tarkka).

Tänä päivänä moni vastaa kysyttäessä mitä brändääminen on: brändi on logo tai brändääminen on se miltä yrityksesi näyttää. Brändäykseen liittyy edelleen paljon myyttejä, vaikka brändäyksestä saakin aina vaan enemmän tietoa. Ajatellaan, että brändääminen on kallista, liian monimutkaista tai ettei se ole tärkeää. Valitettavasti tällaiset ajatukset ovat sen verran hulluja, että estävät sinua ansaitsemasta enemmän ihan puhdasta rahaa.

Tässä on 5 myyttiä, jota yhdistetään brändäämiseen:

  1. Brändisi on logo
  2. Brändääminen on kallista
  3. Olen aloittelija, ei minulla ole brändiä
  4. Sinun ei tulisi sekoittaa henkilökohtaisia asioita liiketoimintaasi ja brändiisi
  5. Olen juuri aloittanut yrittäjä ja minun tulisi keskittyä paljon enemmän muhin asioihin kuin brändäämiseen

branding is more than just a logo

  1. Brändisi ei ole vain yrityksesi logo

Logo on osa brändisi identiteettiä yhdessä väripaletin, verkkosivujen, fonttien ja käyntikorttien kera. Nämä asiat eivät kuitenkaan ole itse brändi.

Brändisi on sitä mitä muut ajattelevat ja tuntevat. Brändi on kokemus. Brändisi identiteetti on visuaalisesta näkökulmasta logo ja väripaletti. Nämä asiat auttavat ohjaamaan ihmisiä tuntemaan yrityksesi tietyllä tavalla ja houkuttelee tietynlaisia ihmisiä.

On paljon asioita, jotka liittyvät brändin luomiseen. Esimerkiksi jos tahtoisit brändisi luovan tunnetta onnellisuudesta, auttavaisuudesta ja nostattaisi hyvää mieltä, et pelkällä logolla ja muotoilulla pysty yksistään luomaan tätä tunnetta. Asiakaslahjat, käsinkirjoitetut kortit, ystävällinen hymy, hyvin järjestelty prosessi ja nopea viestintä ovat kaikki niitä tekijöitä, joilla luodaan tuota tunnetta.

Älä sekoita brändiäsi ja brändisi identiteettiä kuin ne olisivat sama asia. Ne kulkevat käsi kädessä, mutta eivät ole samoja asioita.

  1. Luuletko brändäyksen olevan kallista?

Minä ajattelen asian päinvastoin: Mikäli brändiä ei rakenneta, niin se on kallista. Olen vahvasti sitä mieltä, että panostus brändin ja verkkosivuston suunnitteluun on välttämätöntä, jos tahdot yrityksesi menevän pitkälle. Ilman ammattimaista kuvaa sinulla tulee yläraja vastaan. Tottakai, sinun täytyy sijoittaa rahaa suunnitteluun, mutta takaan, että se maksaa itsensä takaisin kymmenkertaisesti kun asiakkaat alkavat hakata sinun digitaalista oveasi.

  1. Vaikka olisit aloittelija niin se ei tarkoita, että sinulla ei ole brändiä

Meillä kaikilla on brändi, olimme sitä määrätietoisesti rakentamassa tai ei. Sinä olet sinun brändisi, joten kaikki mitä teet, sanot ja luot vaikuttavat siihen. Tärkeintä tässä on se, että sinun tulee olla määrätietoinen brändisi kanssa. Ihmiset muodostavat mielipiteensä liiketoiminnastasi sinun perusteella ja sinun tulee ohjata heitä ajattelemaan ja tuntemaan siten kuin tahdot.

  1. Uskon, että sekoittamalla jotakin henkilökohtaista yritykseesi maltillisesti on hyvä asia

Omia suosikkejani ovat yritykset, jotka ovat henkilökohtaisia minulle. En puhu kymmenien kissakuvien jakamisesta Instagramissa ja heidän blogiteksteistään, jossa kerrotaan Kiinan matkasta.

Puhun brändeistä, jotka pistävät persoonallisuutensa osaksi liiketoimintaansa.

Brändit, jotka jakavat kauheat epäonnistumisensakin, käyvät läpi esitellen yrityksen omistajat ja näyttävät kulissien takaa kuvia luomisprosessistaan.

Antamalla yleisölle mahdollisuus nähdä liiketoimintasi verhojen taakse, auttaa se heitä saamaan vahvemman siteen sinuun. Se kasvattaa todennäköisyyttä siitä, että he ostavat sinulta.

  1. Jos olet uusi yrittäjä, on oma brändisi tärkein asia mihin tulisi keskittyä

Koska olen suunnittelija, pienten yritysten omistajat usein kysyvät minulta: tarvitsenko tosiaan verkkosivut? Tarvitsenko brändin identiteetin? Vastaukseni on aina kyllä. En sillä, että oisin tyrkyttämässä omia palvelujani (mikä olisi uskomattoman itsekeskeistä) vaan sillä, että tiedän kokemuksesta, että kauniit, erottuvat brändit ovat ainoita, jotka onnistuvat.

Kysy itseltäsi: koska olet viimeksi ostanut jotakin amatöörimäiseltä brändiltä? Ostitko jotakin tärkeää heiltä kuten kurssia, vai oliko se jotakin merkityksetöntä kuten wc:n puhdistusaine? Kummalle hammaslääkärille varaisit ajan? Sille, jolla on päivittämättömät suttuiset verkkosivut vai sille, jolla on tyylikkäät ja ammattimaisesti toteutetut verkkosivut?

Pointtini on tämä: En osta yli 10 euron arvoista tuotetta brändiltä, joka ei ole tyylikäs ja ammattimainen. Jos he eivät näytä minulle mitä osaavat, niin en luota heihin ja uskon sinun tuntevan samalla tavalla.

Riippumatta siitä missä vaiheessa olet yritystoimintaasi, sinä tarvitset brändin ja verkkosivut, jotta sinulla on mahdollisuus voittaa potentiaalisten asiakkaiden sydämet. Jos ihmisillä on vaihtoehtoina valita uusi yrittäjä, jolla ei ole logoa ja verkkosivuja ja toisella uudella yrittäjällä on kauniit verkkosivut ja logo, niin he tulevat valitsemaan jälkimmäisen.

Miksi?

Koska he näyttävät enemmän luotettavammilta ja siltä, että he panostavat liiketomintaansa.

Jos et näe tarpeeksi vaivaa investoidaksesi yritykseesi, niin asiakkaat eivät usko sinun panostavan tarpeeksi vaivaa heidän eteensä.

Harjoitus: Oman brändisi tarkastus

Brändää oma yrityksesi harjoitus

Kirjoita ylös kolme asiaa , joita tahtoisit sinun ihanteellisen asiakkaan tuntevan, kun he ovat kosketuksissa brändisi kanssa.

Ensin analysoi asiakasviestintääsi. Suunnitteluprojektini alussa pyydän asiakastani esittämään itselleen seuraavat kysymykset: Jos olisit oma asiakkaasi, tuntisitko nuo kolme tunnetta, kun hän kävisi läpi sinun asiakasprosessiasi? Onko joitakin alueita asiakasprosessissasi, joita voisi parantaa? Onko joitakin asioita, joita voisit parantaa asiakas prosessissasi ja auttaa heitä tuntemaan paremmin?

Jos esimerkiksi tahdot heidän tuntevan iloa, kun he joutuvat kosketuksiin brändisi kanssa, voisitko lähettää käsinkirjoitetun kortin projektin loputtua? Voisitko julkaista blogissasi jotakin heidän yrityksestään tai heistä? Voisitko alkaa lähettää 30 päivän kuluttua asiakkaallesi jatkoviestejä, joita asiakas arvostaisi.

Toiseksi analysoi brändisi identiteetti (logo, värit, fontit ja muu grafiikka). Kuvastaako identiteettisi noita kolmea sanaa vai puuttuuko jotakin? Mieti onko brändisi identiteetti vanhentunut ja heijastaako se enää sinua lainkaan? Houkutteleeko se oikeita asiakkaita oikeilla budjeteilla? Jos ei, niin tarvitsisiko sitä muuttaa?

Käyttämällä 15 minuuttia tänään brändisi tarkastamiseen, voit päätellä tarvitseeko brändisi kehittämistä ja onko brändisi menossa oikeaan suuntaan.

media-assari_allekirjoitus