brandaa oma yrityksesi workshop 2

Brändää oma yrityksesi – workshop osa 2

Tämä on toinen osa 6:den brändää oma yrityksesi sarjasta. Tämän video sarjan avulla autan sinua kehittämään ja rakentamaan brändiäsi. Videosarjaan kuuluu myös ladattavia työkirjoja, jotka löydät videoiden yhteydestä.

Annoin työkirjan jonka avulla pääsit luomaan:

  • Unelmia ja tavoitteitasi
  • Määrittelit ketkä ovat yleisösi
  • Yksilöllisen myyntivalttisi (asia joka saa erottamaan sinut muista alasi toimijoista)

Jos et ehtinyt täyttämään työkirjaa niin suosittelen sen tekemään ennen kuin siirryt tämän päiväiseen opetukseen. Se vie noin 30 minuuttia.

Ensimmäiseen workshop osaan pääset tästä

Mikäli olet määritellyt itsellesi brändin perustan ja olet valmis siirtymään oppituntiin numero 2 niin toteutamme seuraavaa.

Brändisi haluttu mielikuva ei synny hetkessä. Et voi tehdä vain kauniin logon ja nätit sivut, julkaista muutamat blogitekstit siellä ja täällä ja olettaa asiakkaiden rakastuvan liiketoimintaasi aivan täysin. Super-fanien saamiseen tarvitaan hiukan enempi työtä kuin vain tämä.

 

Tässä on kolme tapaa rakentaa brändi:

  1. Brändin tyyli

Yksi nopeimmista tavoista saavuttaa kohdeyleisösi huomio on omata sama tyyli kuin he. Joten jos esimerkiksi tyylisi on kaunis, tyttömäinen ja soma niin käytä samaa tyyliä brändissäsi ja verkkosivuillasi. Saat houkuteltua saman henkisiä asiakkaita ja asiakkaita, jotka ovat samantyylisiä kuin sinä.

Esimerkkinä tästä:

Sanotaan, että potentiaalinen asiakkaasi vierailee toisella sivustolla, joka tarjoaa täsmälleen samat palvelut tai tuotteet kuin sinä (ehkä jopa edullisemmin), mutta yritys on hieman tylsän näköinen. Asiakas poistuu sivuilta tuntiessaan olevan tyytyväinen, kun on löytänyt jonkun, mutta ei hurmioitunut. Sitten he vierailevat sinun sivustollasi. Sinulla on juuri se tyyli, jota he tavoittelevat ja innoissaan he eivät voi olla käymättä läpi jokaista sivuasi. Lisäksi vielä jakaa tai kertoo eteenpäin sinusta ystävilleen.

Huomaatko eron?

Asiakas tunsi yhteyden brändisi tyyliin. Koska sait heidät tuntemaan jotakin, hän todennäköisesti ostaa sinulta palvelun tai tuotteen siitä huolimatta, vaikka veloittaisitkin enemmän.

  1. Brändin ääni

Luuletko Varustelekan (www.varusteleka.fi), että he olisivat ihan niin hurjan suosittuja, mikäli heidän sivuillaan kerrottaisiin robottimaisen yritysmäisesti?

media-assari_varusteleka

Ei varmasti

Brändisi ääni kulkee käsi kädessä brändisi tyylin kanssa. Brändisi ääni on se, miten puhut ja kirjoitat ja se miltä sanasi tuntuvat asiakkaissasi. Pienyritykset, jotka kirjoittavat ystävällisesti ”ihmisen” äänellä saavat yleensä helpoimmin yhteyden asiakkaisiinsa, koska ne näyttävät todellisilta!

Ihmiset eivät tahdo tehdä liiketoimintaa sellaisten kanssa, jotka puhuvat kuin robotit ja ilman persoonallisuutta. He haluavat tehdä liiketoimintaa todellisen henkilön kanssa.

Tämä on se iso ase isoja yrityksiä vastaan. Heillä ei ole mahdollisuutta tätä toteuttaa.

  1. Käytä sanoja

Kun kirjoitat myyntisivua tai tuotekuvauksia, on tärkeää, että käytät sanoja ja lauseita joita kohdeyleisösi käyttää. Se luo paljon paremmin emotionaalisen yhteyden, kun he kulkevat läpi verkkosivusi.

Esimerkiksi jos vaikka tahtoisin ostaa tänä vuonna kirjan, joka käsittelee viljatonta ja maidotonta ruokavaliota ja löytäisin verkkosivuston naisesta, joka on kirjoittanut kirjan kyseisestä aiheesta. Mutta nainen käyttää verkkosivustollaan robottimaisen ammattimaisia lausekkeita mitä minä en käytä ja mihin en tunne yhteyttä.

Sitten löytäisin toisen verkkosivuston, jossa olisi juuri kuvattuna syyt miksi tahtoisin ostaa kyseisen kirjan rennolla ja ymmärrettävällä tavalla. Kirjailija olisi kuin lukenut ajatuksiani ja koska myyntisivulla olisi käytetty sanoja ja lauseita, joita ymmärsin ja joiden kanssa resonoin niin en epäilisi lainkaan olla ostamatta kirjaa.

Käyttämällä sanoja oikein on erinomainen tapa muodostaa aito brändi yhteys kohdeyleisöösi.

Päivän harjoitus: Kehitä brändin ääni

Tässä vaiheessa sanot no mites brändin tyyli? Mutta ei hätää minulla on lisätietoa ja harjoituksia myös tuosta toisessa opetuksessani.

On tilanteita missä pienyritys tulee asiakkaakseni ja tahtoo uudelleen brändätä yrityksensä ja verkkosivunsa. Esittelevät toisen sivuston mitä kopioida, joka ei sovi heidän brändinsä tyyliin tai joskus asiakas haluaa tyttömäisen ja makean sivuston, mutta sisältö on yritysmäistä ja robottimaista.

Huomaat varmaan ongelman

Et tahdo investoida omalaatuisiin erottuviin verkkosivuihin, joita varjostaa robotti ja välinpitämätön kopio. Se jättää emotionaalisen kokemuksen tyhjäksi asiakkaasi välillä. Siksi tämän päivän työkirja auttaa sinua kehittämään brändisi äänen sellaiseksi, että kohdeyleisösi kuvittelee sinun lukevan ajatuksiaan.

Lataa työkirja alhaalta

Tilaa tästä oma workshop materiaalisi sähköpostiisi ja rakenna brändisi ääni.

Samalla liityt sähköpostilistalleni, jossa jaan arvokasta sisältöä.
Ainahan voit poistua listaltani.

media-assari_allekirjoitus

Liity Rakenna Oma Brändisi Facebook-ryhmääni ?https://www.facebook.com/groups/rakennaomabrandisi/