Brändaa oma yrityksesi workshop

Brändää oma yrityksesi – workshop osa 6

Tämä on viimeinen osa 6:den videon brändää oma yrityksesi sarjasta. Tämän video sarjan avulla autan sinua kehittämään ja rakentamaan brändiäsi. Videosarjaan kuuluu myös ladattavia työkirjoja, jotka löydät videoiden yhteydestä.

Aiemmat videot tästä workshopista löydät täältä

Me olemme melkein lopussa tätä brändisi löytämistä, mutta en tahdo jättää sinulle sekavaa tai epävarmaa tunnetta.

Olemme käyneet läpi paljon brändin pohjatyötä ja olen osoittanut sinulle muutamia tapoja, kuinka voit luoda perustan brändillesi. Lisäksi kuinka löydät kohdeyleisösi, kuinka voit yhdistyä heihin ja miten löydät oman brändisi tyylin.

Ehkä olet käynyt kaikki harjoitukset läpi ja olet päättänyt, mikä on oman brändisi juttu ja olet nyt valmis viemään sen online maailmaan. Jos näin on: Mahtavaa!

Mutta ehkä oletkin huomannut, että brändisi ei ole kunnossa. Olet ehkä huomannut, ettei oma brändi pelaa samalla tasolla kuin kilpailijat tai se yksinkertaisesti ei houkuttele asiakkaita. Olet ehkä ajatellut uudelleen brändäystä? Onko oikea aika palkata suunnittelija? Onko se edes sen arvoista?

Tässä viimeisessä videossani näytän milloin kannattaa uudelleen brändätä ja milloin brändäät väärään aikaan. Tämän jälkeen sinulla on melko vankka näkemys siitä, miten sinun tulisi edetä.

3 merkkiä milloin sinun ei tulisi uudelleen brändätä

  1. Olet uusi johto, jonka vuoksi koet uudelleen brändäyksen olevan ajankohtaista

Tilanteessa, jossa yrittäjä on ostanut liiketoiminnan ja tahtoo lyödä oman leimansa yritykseen. Jos nykyisessä brändissä ole mitään vikaa, sinun ei tulisi muuttaa sitä vain siksi, että tahtoisit sen tuntuvan 100%:sesti sinulta.

Se ei ole tarpeeksi hyvä syy uudelleen brändäykselle.

Jos ei se ole rikki, älä korjaa sitä.

  1. Olet kyllästynyt omaan tuotemerkkiin

Tämä on yleinen syy esimerkiksi bloggaajilla ja luovilla yrittäjillä. Mutta kyllästyminen omaan brändiinsä ei ole riittävä syy miksi kannattaisi uudelleen brändätä. Tässä vaiheessa kannattaa paneutua syvemmin siihen miksi olet kyllästynyt omaan brändiisi? Onko jokin syy miksi et tunne yhteyttä enää brändiisi.

Joskus tylsistyminen omaan brändiin tarkoittaa sitä, että on kasvanut ulos omasta tuotemerkistä. Tässä tapauksessa sinun tulee miettiä mitä hyötyjä uudelleen brändäyksellä on liiketoiminnallesi. Vanhentuneen brändin uudelleen brändäys voi antaa uuden elämän liiketoiminnallesi ja sytyttää intohimosi uudelleen brändiäsi kohtaan.

Mutta jos et löydä syvempää syytä ikävystymiselle, älä aloita uudelleen brändäystä vielä. Odota muutama viikko ja katso muuttuvatko tunteet.

  1. Sinulla ei ole varaa uudelleen brändätä

Jos olet täysin rahaton, älä käytä suuria summia uudelleen brändäykseen. Sen sijaan osta vain logosuunnittelu. Ammattimainen brändäys on erittäin tärkeää menestyksen kannalta, mutta jos olet rahaton, investoi vain brändisi vähimmäistarpeisiin kuten logoon, fonttiin ja väripalettiin. Kun olet saanut enemmän rahaa käytettäväksi, voit ostaa somesuunnittelua, painotuotteita, verkkosivuja jne.

branding is more than just a logo

7 merkkiä siitä miksi kannattaa uudelleen brändätä

  1. Myyntisi on laskenut tai se on olematonta

Jos saat runsaasti liikennettä verkkosivuillesi, mutta kukaan ei osta, on se merkki siitä, että on aika uudelleen brändätä. Etenkin silloin jos olet parantanut palveluitasi ja markkinointistrategiaa ja ne eivät ole tehneet muutosta.

Uudelleen brändäys voi lisätä räjähdysmäisesti sivusi katselukertoja, sytyttää kipinän vanhoissa asiakkaissa ja herättää kiinnostusta uusissa. Se voi tuoda vanhan ja vanhentuneen brändin uudelleen eloon uudella päämäärällä ja päivitetyllä tyylillä.

  1. Saat paljon liikennettä sivuillesi, mutta kukaan ei jää sivuille

Jos sivustosi poistumisprosentti on korkea ja et saa paljon uskollisia lukijoita ja asiakkaita, jotain on muututtava. Jos palvelusi ovat hyviä, sinulla on laadukkaita referenssejä, kauppa täynnä hyödyllisiä tuotteita, on todennäköistä, että brändisi identiteetti tai sivustosi suunnittelu ovat syypäitä epäonnistumiseen.

Kuten mainitsin edellisessä videossani, ihmiset päättävät muutaman ensimmäisen sekunnin aikana jäävätkö verkkosivuillesi vai eivät. Hullun nopeaa, eikö?

Jos verkkosivusuunnittelusi on amatöörimäistä tai vanhentunutta, potenttiaaliset asiakkaat poistuvat sivustolta välittömästi.

  1. Olet muuttanut liiketoimintasi suuntaa

Joskus ihmiset tahtovat muuttaa suuntaansa liiketoiminnassaan. Esimerkiksi vuosia työskennellyt copywriter tahtoo alkaa elämäntapavalmentajaksi. Se on oikein! Mutta varmista tarvitsisitko uudelleen brändäystä, koska yrityksen isoissa muutoksissa on hyvä uuden ilmeen myös seurata tätä.

Sinun yrityksesi copywriterina on saattanut kohdistua asiakkaisiisi kirkkaana, eloisana ja rohkeana, mutta jos elämäntapavalmennus on kohdistettu eri yleisölle (vaikka naisyrittäjien ihmissuhdetaidot) silloin brändisi tulisi muuttua pehmeämmäksi ja naisellisemmaksi houkutellakseen, juuri näitä asiakkaita.

Jos yrityksesi suunta kehittyy, sinun yrityksesi brändin tulisi kehittyä sen mukana.

  1. Houkuttelet vääriä asiakkaita

Suurin merkki siitä, että on aika uudelleen brändätä, on tilanne missä houkuttelet vääriä asiakkaita. Saatat esimerkiksi houkutella asiakkaita, joilla on pieni budjetti ja sinä olet kohdistanut liiketoimintasi kuusinumeroisille asiakkaille ns. high-end asiakkaille. Sinun tarvitsee houkutella sitä mitä heijastat, joten varmista, että brändisi tyyli heijastaa sellaista tyyliä mitä asiakkaasi etsivät.

  1. Jos sinusta tuntuu siltä, että olet kasvanut ulos brändistäsi

Jos sinusta tuntuu siltä, että brändisi kuvastaa sinua muutama vuosi taaksepäin, mutta ei tätä hetkeä on aika uudelleen brändätä. Brändisi tulisi välittää viestiä kuka sinä olet juuri tänään. Sinun tulisi tuntea ylpeyttä sanoa sitä sinun omaksi. Jos et tunne intohimoa omaa brändiäsi kohtaan sinun liiketoimintasi kuolee, sillä asiakkaasi aistivat sen.

  1. Sinusta tuntuu, että sinun brändisi on kopio jonkun muun brändistä

Tätä tapahtuu yritysten omistajille paljon ja aina jossain vaiheessa. Ei hätää. Joskus voi jäädä niin kiinni jonkun muun brändiin, että päädyt luomaan oman brändi identiteettisi samanlaiseksi. Eikä siitä syystä, että olisit kopioija vaan siksi, että menit hieman liian pitkälle. Jos sinusta tuntuu, että brändisi on liian samanlainen jonkun muun brändin kanssa, on aika uudelleen brändätä ja olla aito, jota kaikki tahtovat nähdä.

Asiakkaat aistivat väärennöksen kilometrien päähän ja heti olettavat sinun kopioineen jonkun muun. Minä en ainakaan tahtoisi olla toisen luokan versio toisen yrityksestä.

  1. Sinä olet aloittelija ilman brändi identiteettiä

On yleinen myytti, että aloittelijan ei tarvitse alkuun investoida oman brändinsä identiteettiin, mutta tämä on hyvin kaukana totuudesta. Ajattelet, että on kallista brändätä? Kalliimpaa on jättää brändäämättä.

Bloggaajien maailman ja digiyrittäjien määrä on lisääntynyt parin viime vuoden aikana hurjasti. Ammattitaitotaso on näinä päivinä korkealla ja se vaikeuttaa aloittelijoiden erottautumista ja vaikutuksen luontia muista näistä yrittäjistä ja bloggaajista.

Jos haluat onlinemaailmaan rytinällä, tarvitset laadukasta suunnittelua, joka ei huuda, että olen aloittelija.

Jos olet aloittelija ja sinulla on hiukan rahaa, niin brändäys on viisas liike, mutta sinun ei kannata käyttää suuria summia mikäli olet rahaton. Voit palkata suunnittelijan toteuttamaan brändille vähimmäistarpeet kuten logon ja väripaletin.

Toivottavasti tämä video on antanut selkeyttä siihen milloin on aika uudelleen brändätä ja milloin kannattaa odottaa vähän aikaa.

Kysy itseltäsi nämä seuraavat kysymykset:

Voin samaistua mihin tahansa noista 7:stä viimeisestä kohdasta?

Voin samaistua mihin tahansa 3:sta ensimmäisestä kohdasta?

Ylipäätään samaistutko jomman kumman ryhmän tarpeeseen uudelleen brändätä vai ei?

media-assari_allekirjoitus