brandaa oma yrityksesi workshop 1

Brändää oma yrityksesi – workshop video 1

Tämä on ensimmäinen osa 6:den videon brändää oma yrityksesi sarjasta. Tämän video sarjan avulla autan sinua kehittämään ja rakentamaan brändiäsi. Videosarjaan kuuluu myös ladattavia työkirjoja, jotka löydät videoiden yhteydestä.

Tässä ensimmäisessä osassa käsitellään brändin perustaa.

Brändääminen

Tuo sana on ahkerassa käytössä tänä päivänä, mutta moni käsittää väärin sen mitä se tarkoittaa. Jotkut ajattelevat brändäämisen tarkoittavan vain visuaalista brändäämistä, joka toteutetaan logolla, väripaletilla ja muutamalla nätillä fontilla. Mutta se on vain osa sitä mitä brändisi oikeasti on.

”Branding demands commitment… Striking chords with people to stir their emotions.”
– Sir Richard Branson, CEO of Virgin.

”Your brand is what people say about you when you’re not in the room.”
– Jeff Bezos, Founder of Amazon.

On monia eri tapoja määritellä brändääminen, mutta helpoin tapa minulle on ajatella sitä seuraavalla tavalla:

Sinun brändisi on sitä mitä he tuntevat kun ajattelevat sinua, käyvät verkkosivuillasi, palkkaavat sinut, oppivat sinulta tai näkevät logosi.

Brändi on kokemus

Se miten brändisi saa jonkun tuntemaan voi usein olla erona siihen valitseeko asiakas sinun tuotteesi tai palvelusi vai kilpailijan.

Nykyään meitä ”pommitetaan” eri brändeillä koko ajan; niin monilla eri brändeillä ettei meidän aivomme voi sitä määrää enää käsitellä! Jotta voimme erottautua ja saamme potentiaaliset asiakkaat kuuntelemaan meitä, meidän täytyy saada emotionaalinen yhteys brändimme kautta.

TÄMÄ on se syy miksi brändääminen on tärkeätä.

Kyse on siitä voittaako asiakkaat itselleen vai häviääkö toiselle kilpailijalle, jolla on vahvempi ja enemmän mielekkäämpi brändi.

brandays paketti

Ilman voimakasta brändiä:

  • häviät asiakkaita kilpailijallesi, joka toteuttaa voimakkaammin brändäystään
  • taistelet saadaksesi äänesi kuuluviin kaikille omassa markkinaraossasi
  • potenttiaalisilla asiakkailla on vaikeampaa muodostaa yhteyttä brändiisi
  • et näytä niin ammattimaiselta kuin olet
  • et ansaitse rahaa niin paljon kuin voisit
  • huomaat, että on hidasta ja vaikeata nousta huipulle koska brändisi pidättelee sinua

Sinä voit tuottaa vaikka, kuinka hyviä blogi tekstejä mitä ei olla ennen nähty tai voit tuottaa todella mahtavia tuotteita ja palveluita, mutta amatöörimäinen brändin identiteetti varjoaa kaiken.

Mutta toisin tekemällä, kun olet varustettu autenttisella ja muistettavalla brändillä:

  • ihmiset ottavat sinut vakavana yrityksen omistajana ja ammattilaisena
  • alat tihkua itsevarmuutta
  • alat tehota ihmisiin, jotka merkitsevät sinulle eniten
  • alat saada enemmän asiakkaita ja paljon helpommin
  • voit laskuttaa enemmän ja silti saada lisää asiakkaita (koska he ovat niin rakastuneita brändiisi, että he eivät tahdo työskennellä kenenkään muun kanssa)
  • erotat itsesi kilpailijoistasi

Mikäli sinua alkoi nyt hirvittää, koska huomasit brändisi sopivan ensimmäiseen kategoriaan näistä kahdesta niin ei hätää! Minä avustan sinua! Näiden kuuden videon avulla tahdon antaa sinulle eväitä vahvistaaksesi omaa brändiäsi.

Mutta et voi kuitenkaan käydä lävitse brändäyksen prosessia jos sinulla ei ole mitä brändätä.

Tämä on kuin yrittäisit vaatettaa näkymätöntä ihmistä! Sinähän tarvitset vartalon johon pukea vaatteet, eikö vain? Koska jos sitä ei ole, on vaatteet edelleen nätit, mutta eivät ole käytännölliset. Niillä ei ole tarkoitusta.

Sinun täytyy rakentaa vahva brändin perusta ennen kuin ajattelet edes suunnittelevan brändiäsi. Eli tämä on se mistä lähdemme liikkeelle: sinun brändisi perusta.

Tässä on kolme asiaa, jotka rakentavat brändille perustan:

  1. sinun haaveet ja tavoitteet
  2. sinun ideaali asiakas
  3. sinun uniikki myyntivaltti (se asia mikä erottaa sinut muista, jotka tekevät samaa kuin sinä) Monta samaa toimijaa ja pelko siitä, että ei voi tarjota samaa. Löydä eri kulma miten voit tarjota tuotetta ja palveluasi. Kaikki on jo keksitty, mutta eri kulmalla voit puhutella asiakastasi ja keskittymällä eri kulmaan eivät asiakkaat vertaa sinua ja jo markkinoilla olevaa brändiä. Samalla tuotteella ja palvelulla on vaikea haastaa iso brändi.

Tämän videon harjoitus: suunnittele brändisi perusta!

Lataa alhaalta oma työkirjasi

Kun olet luomassa oman brändisi perustusta mieti mitä todella tahdot saavuttaa brändisi avulla, muuta kuin rahaa. Mieti asiakkaitasi joiden kanssa rakastaisit työskennellä, mieti tapa jolla haluat erottautua ja minkä intohimon tahdot brändin herättävän toisissa.

Tämän workshopin toinen video käsittelee, kuinka saat yleisösi käännettyä super faneiksi ?

Tilaa tästä workshop 1 – materiaali ja rakenna brändillesi perusta.

Samalla liityt sähköpostilistalleni, jossa jaan arvokasta sisältöä. Ainahan voit poistua listaltani.

media-assari_allekirjoitus

Liity Rakenna Oma Brändisi Facebook-ryhmääni ?https://www.facebook.com/groups/rakennaomabrandisi/